1. Bekendmakingen Uithoorn
  2. WIJZIGING VERKEERSBESLUIT Aanwijzen van bushaltes op In Het Rond en Admiraal de Ruyterlaan, Uithoorn

Uithoorn | verkeersbesluit

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Uithoorn. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Uithoorn valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

WIJZIGING VERKEERSBESLUIT Aanwijzen van bushaltes op In Het Rond en Admiraal de Ruyterlaan, Uithoorn

Formeel kader Op grond van artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat; Op grond van artikel 12 BABW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens genoemd in bijlage 1 van het RVV 1994; Op grond van artikel 24 BABW moeten verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Amsterdam, District Zuid; Op grond van artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap; Burgemeester en wethouders hebben besloten de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten te mandateren aan de teamleider Inrichting en Beheer van uitvoeringsorganisatie Duo+. Overwegende dat dit verkeersbesluit een wijziging is op het eerder genomen verkeersbesluit "Aanwijzen van bushaltes op In Het Rond en in de Stationsstraat, Uithoorn" met officieel publicatienummer gmb-2024-304323. Er is hierbij een verkeerde locatie-aanduiding aangegeven bij halte Centrum, namelijk Stationsstraat in plaats van Admiraal de Ruyterlaan; per 21 juli 2024 de Amsteltram gaat rijden. De Amsteltram is een doortrekking van tram 25 vanuit Amstelveen Westwijk, dat het oude tracé van de vroegere spoorlijn Bovenkerk - Uithoorn volgt; de Amsteltram rijdt over een vrijliggende bus- en trambaan tussen Randweg en Stationsstraat binnen Uithoorn; geconstateerd is dat er bij calamiteiten geen verkeer mogelijk is op de vrijliggende gecombineerde bus- en trambaan; om toch vervoer aan te kunnen bieden is er in overleg met vervoerder GVB Amsterdam besloten om bushaltes aan te leggen voor tramvervangend vervoer bij calamiteiten; het is wenselijk, gelet op de bruikbaarheid van de weg, om hier de bushaltes aan te wijzen aan de rechterzijde van de rijbaan; er worden in totaal twee bushaltes aangelegd; 1.één voor tramhalte Aan de Zoom, een bushalte op In Het Rond tussen Aan de Zoom en Rosmarijn (in zuidelijke richting); 2.één voor tramhalte Centrum, een bushalte op de Admiraal de Ruyterlaan tussen Amsterdamseweg en Admiraal Tromplaan (in noordwestelijke richting); gekozen is om de bushaltes voor tramvervangend vervoer sober en eenvoudig uit te voeren door middel van een haltebord met L3b en met zwart-witte blokmarkering; het halteperron wordt verhoogd uitgevoerd en geschikt gemaakt voor 18 meter gelede bussen. Hierdoor blijft het voor iedereen toegankelijk, ook bij calamiteiten; bij bushalte Centrum op de Admiraal de Ruyterlaan wordt een deel van de groenstrook voor het appartementenblok opgeofferd, zodat reizigers makkelijk en veilig kunnen in- en uitstappen; een halteabri niet nodig is omdat de bushalte enkel wordt gebruikt bij calamiteiten; een nieuw aan te leggen bushalte voor tramhalte Aan de Zoom richting Busstation niet nodig is. Hiervoor wordt de bestaande bushalte Aan de Zoom (richting noorden / Amstelveen) in gebruik genomen; hierdoor de dienstuitvoering van tramvervangend vervoer per bus gewaarborgd is met calamiteiten; In Het Rond en Admiraal de Ruyterlaan gelegen is binnen de bebouwde kom van Uithoorn; In Het Rond en Admiraal de Ruyterlaan in beheer is bij de gemeente Uithoorn; In het Rond gekenmerkt is als een gebiedsontsluitingsweg. Admiraal de Ruyterlaan is gekenmerkt als een erftoegangsweg waarbij de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie; na het nemen van dit besluit GVB Amsterdam bepaalt met welke ingangsdatum de haltes in gebruik worden genomen. De ingangsdatum zal zijn na de ingebruikname van de Uithoornlijn. Tot die tijd zal het haltebord niet geplaatst worden of wordt na plaatsing afgedekt; aangezien verkeersdeelnemers altijd uit moeten kunnen gaan van de aanwezige bebording, wordt de inwerkingtreding van het verkeersbesluit hieraan gekoppeld; gelet op artikel 2 van de WVW 1994, eerste lid, sub a, het verzekeren van de veiligheid van de weggebruikers op de weg; gelet op artikel 2 van de WVW 1994, eerste lid, sub b, het beschermen van weggebruikers en passagiers; gelet op artikel 2 van de WVW 1994, eerste lid, sub c, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan door deze maatregel ondergeschikt wordt gesteld; gelet op artikel 2 van de WVW 1994, eerste lid, sub d, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie UithoornStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Uithoorn inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Uithoorn.

Meer Bekendmakingen